• 5 Tips voor een goede nieuwsbrief

  • 5 Tips voor een goede nieuwsbrief

    online succesvol worden

    Wanneer je aan email marketing doet wil je je abonnees in je email lijst een goede nieuwsbrief sturen. Uit eigen ervaring weet ik dat dat nog al eens lastig is. Bij het woord "nieuwsbrief" gaan mijn nekharen overeind staan en waarschijnlijk je abonnees ook. Want we willen immers niet bestookt worden met een hoop onzin in de mailbox. Wanneer je het woord nieuwsbrief gebruikt verwacht je abonnee dat je ook met iets "nieuws" komt. En ik geloof niet dat je wekelijks iets nieuws te vertellen hebt. Om toch te ervoor te zorgen dat je abonnees je zorgvuldig opgestelde "nieuwsbrief" openen, heb ik 5 tips voor je op een rij gezet.

    Tip 1: Afzender

    Bij het openen van de mailbox ziet je abonnee direct van wie hij/zij een email heeft ontvangen. Het is belangrijk dat je je email account op een persoonlijke manier instelt. Dus gebruik je eigen naam of combineer deze met je bedrijfsnaam. Dus bijvoorbeeld: Annemarie Klaassen namens (je bedrijfsnaam). Dit maakt het al meteen een stuk persoonlijker.

    Tip 2: Onderwerp

    Na de afzender is het onderwerp van de email zichtbaar. Dit onderwerp moet je abonnee prikkelen om de email te openen. Dus zorg voor een pakkend onderwerp. Dit kun je door bijvoorbeeld een vraag te stellen en in te spelen op emotie. Want jij hebt tenslotte een oplossing voor het probleem van je abonnee. 
    Voorbeeld: Vind jij het lastig om iedere keer een goede nieuwsbrief te schrijven? Je gaat al meteen antwoorden toch? Je abonnee is nieuwsgierig dus klikt door.

    Tip 3: Inhoud

    Zorg ervoor dat je nieuwsbrief de inhoud bevat waar je abonnee voor doorgeklikt heeft. Geef de tekst weer in duidelijke alinea's en let op taalfouten. Blijf schrijven zoals je zou praten tegen je klant. Dat maakt je uniek en voor je abonnee is het net alsof je tegen ze praat.

    Tip 4: Regelmaat

    Wanneer je abonnee zich aanmeld voor je nieuwsbrief verwacht ze ook regelmatig iets van je te horen. Maar leg je zelf geen druk op. Het is wel verstandig om je email marketing te plannen. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je bedrijf. 1x per maand is minimaal en wekelijks is de top, maar dat moet je ook vol kunnen houden!

    Tip 5: Call to Action

    Het is natuurlijk de bedoeling dat je vanuit je nieuwsbrief iets gaat "verkopen". Dus plaats in de nieuwsbrief een "call to action", een actie link, Dit kan bijvoorbeeld een product in je webshop zijn, een blog, contact informatie of een social media link. Maak er geen reclame folder van want die gooi je zelf ook meteen weg.

    Naast deze 5 tips is het belangrijk om je nieuwsbrief eerst te testen voordat je hem verstuurt. Zorg ook dat hij mobiel proof is. Steeds meer mensen lezen hun email mobiel en als je nieuwsbrief dan niet goed leesbaar is ben je je abonnee kwijt!

     

    Heb je vragen of wil een opmerking plaatsen? Doe dat hieronder! Ik help je graag!