• Hoe kom je hogerop in google?

  • Hoe kom je hogerop in google?

    Het liefst willen we allemaal op de eerste pagina van Google terecht komen en als je ook nog eens bovenaan staat is dat natuurlijk het allergaafste! Maar in de praktijk blijkt dat nog niet zo gemakkelijk. De grotere website bouwers beloven dat je SEO geoptimaliseerd wordt en dat kost je vaak ook nog eens een hoop geld. En dat is zo frusterend! In deze blog probeer ik je uit te leggen hoe je hogerop in Google kunt komen zonder te hoeven adverteren en zonder dat het je een hoop geld kost.

    Wat is SEO optimalisatie?

    SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Met andere woorden zoekmachineoptimalisatie doorvoeren om je website en webteksten zo goed vindbaar mogelijk te maken. Dit gebeurt aan de hand van bepaalde zoekwoorden en termen waar genoeg op wordt gezocht en waar dus redelijk veel maandelijkse zoekopdrachten voor zijn.
    Voor de SEO optimalisatie is het belangrijk om je webteksten, titels, metatags en decriptions zo goed mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines. Echter wel op een manier dat deze ook voor je websitebezoekers relevante informatie bevat, dat op de juiste manier is opgesteld. Bovendien wil je natuurlijk ook dat deze SEO teksten ook marketinggericht en wervend worden geschreven, zodat je bezoekers ook actie ondernemen (conversie verhogen).

    Wat vindt Google leuk?

    Google vindt het super als er veel activiteit is op je website. Dus veel tekst, afbeeldingen en video's. Een grote denkfout die de meeste ondernemers maken is dat ze snel te weinig tekst plaatsen. Juist het gebruik van veel verschillende woorden vergroot je kans dat je op Google gevonden wordt. 

    Welke zoekwoorden moet je gebruiken?

    Om goed te kunnen scoren in Google moet je eerst een klein zoekwoorden onderzoek doen. Je kunt dit heel simpel doen via Google zelf maar je voor Wordpress heb je ook een fantastische plugin Yoast die het je heel gemakkelijk maakt. 

    Short tail en Long tail zoekwoorden
    Short tail zoekwoorden zijn zoektermen t/m 3 zoekwoorden. Bijvoorbeeld “Bakker Bart Amsterdam”. Long tail zoekwoorden bevatten 4 of meer zoekwoorden. Bijvoorbeeld “marketingbureau in de stad Rotterdam”. Met de komst van Google Instant, waardoor zoekopdrachten automatisch worden aangevuld, zoekt een internetgebruiker steeds meer gedetailleerd. Meer dan 70 procent van de zoekopdrachten in Google is long tail. Het dus slim om long tail zoektermen ook zo in de titels en webteksten te gebruiken om deze goed vindbaar te maken.  Daarbij brengen long tail zoektermen ook minder concurrentie met zich mee. Omdat een internetgebruiker steeds specifieker aan het zoeken is, wordt de kans groter dat hij op jouw website klikt en vindt wat hij zoekt! 

    Hoe pak je het aan?

    • Bepaal je onderwerp van je blog of pagina
    • Kies er 1 concreet woord uit welke je het meest gaat gebruiken
    • Zoek dit woord op (shortail) in Google en kijk welke woorden er nog meer bij worden gezocht (longtail)
    • Gebruik deze woorden zoveel mogelijk in je tekst, titel en metadiscription
    • Wanneer je een video of afbeelding plaatst, gebruik dan de zoekwoorden ook in de titel en alt-tekst van je video en afbeelding.
    • Gebruik tenminste 250 woorden op je pagina of blog bericht

    Kom je met deze tips meteen op no. 1?

    Nee, helaas zo snel gaat dat niet. Vooral als er veel geschreven is over een bepaald onderwerp. Ook ligt het eraan of je website veel wordt bezocht. Wanneer je een nieuwe website hebt kan het zelfs nog langer duren. Het is wel zo dat een Wordpress website beter gevonden wordt omdat Google en Wordpress nu eenmaal van elkaar houden.

    Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, plaats ze dan hieronder in een reactie of neem gerust contact met mij op. Ik help je graag om online succesvol te worden! 

     

  • Hoe kom je hogerop in Google?